tisdag 17 augusti 2010

Talang

Vad är egentligen talang?

Handlar det om transportsträckan från när man börjar med något och hur lång tid det tar att blir riktigt bra på det man inriktat sig på - eller handlar det om att man har talang för något redan från start och bara behöver några få guidelines för att kunna vara bäst på det?

Ja, vi är ju alla proffs på något. Enligt någon. Jag är ju "proffs" på elektronik enligt min mamma - för jag lyckades ju koppla in DVD-spelaren hemma på mor och fars TV. Och hur många har inte hört ngn äldre tala om sitt barn/barnbarn som "dataexpert" bara för att dom själva inte kan ett dugg om datorer?

Men nej, det är inte den här ryggdunkande talangskalan som jag talar om utan riktig talang.

Personligen tror jag på det enda logiska (objektivt va?): Har du intresse och vissa förutsättningar (som tålamod, mål, envishet) och finner glädje i det du gör så kan du relativt lätt hamna i "talang"-fliken hos mig. Om det sedan tar 2 år eller 10 år för dig att bli grym på det du gör och älskar spelar ingen roll.

Inom musikvärlden har jag bevittnat många musiker genom åren och dragit en relativt sann slutsats:

1. Det finns musiker som kan lira på vilket musikinstrument som helst oavsett om det har strängar eller klaffar, kostar 1 krona eller 200.000.000 pix - och det låter ändå guld.

2. Det finns musiker som inte ens efter 10 år med instrumentet i knät får det att låta bra. Dessa försöker ofta kompensera genom att köpa riktigt fina och dyra verktyg (alltså instrument), snackar ofta skit om andra (som har riktig talang) och är utöver detta riktiga gearheads (dom är alltså totalt insnöade på allt som har med sitt instrument att göra) och viktigpettrar som alltid ska skryta över vad de själva spelar på och beståndsdelarna i deras instrument. Trist - men kul för instrumenttillverkarna och återförsäljarna.

Självklart är det jättehärligt att spela på ett bra instrument. Och bra instrument kostar i sanningens namn en hel del mer än ett "nybörjarinstrument" i lägre prisklasser. Men vem bestämmer vad som är bra och dåligt? Låter det bra så låter det bra.

Ok, jag kanske talar emot mig själv lite här som haft trumset för 20.000:- och elbasar för 18-19.000:-/styck men...nä, jag hittade banne mig en elbas på Rusta för något år sedan som jag tyckte spelade hur bra som helst och den kostade 795:-

Nu hamnade jag lite utanför ämnet här så...back to the point: Talang.

Oavsett hur lång tid det tog för den här killen att komma dit han är, bli så säker, få fram alla "skills" etc - så har han talang:



...och den här killen också:



...och den här tjejen också:



Så back to the point: Är talang något man FÅR eller HAR? Och vad är TALANG?

"Wow han är så SJUUUUUUKT BRA på att spela trummor. Han är verkligen en talang"
(Men vad man inte vet är att han övat 10 timmar om dagen i 10 år)

Funkar det? Ja! Skål!

"Wow, har du aldrig spelat gitarr förut? Men du spelar ju allt som jag någonsin velat spela men inte kan och jag har spelat i 100 år!"

Funkar det? Ja! SKÅL!

Dagens youtube har ni här ovan. Här kommer dagens länk:

http://www.soundonsound.com/'
Grym tidning, grymma reportage, grymma tips & trix!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar