måndag 9 augusti 2010

Dödsmetall

www.diabolical.se

I starten av 1998 började jag och Sverker att snacka musik. Det var dödsmetall för hela slanten och jag hade ju lyssnat på band som At the Gates, Entombed och Morbid Angel sedan flera år tillbaka så...varför inte lira lite ihop?

Vi hade dock noll koll på bra trummisar för jobbet. Så istället satte jag mig på pallen och försökte hänga med! Till saken hör att jag mellan fjärde och nionde klass satt bredvid en kompis som spelade trummor och flitigt gjorde trumlektionerna på skolbänken. Så jag hakade på och hade hunnit lära mig både det ena och det andra genom åren.

Vi gjorde några låtar, testade lite musiker både för bas och gitarr men konstellationen förblev jag och Sverker under ca 1 år. Vi spelade in några låtar och lyckades släppa en splitdemo tillsammans med ett annat band vid namn Blazing Skies.

1999 var det dags för att spela in en MCD. Vi bokade in LPS-studios på LV5 och vid det här laget hade jag även rekryterat Hasse (en gammal skolkamrat) på gitarr. Hasse var, är och förblir en SINNESSJUKT BRA metalgitarrist. Herrejesus, vilken galning.

MCD:n kom att heta "Deserts of Desolations" och innehöll låtarna "Ashes", "Guidance of Sin", "Deserts of Desolation" och "The Dreaming Dead". Inspelningen påbörjades utan sångare - helt enkelt pga att vi inte hade någon. Jag hade hunnit börja andra ring i gymnasiet och via kompisar hade jag stött på Ödlan (Magnus) som enligt ryktena hade bra black/döds-röst. Så, jag frågade helt enkelt om han ville hänga med upp till studion och lägga lite sång på våra låtar. Kaboom! Nu hade vi sångare också!

MCD:n "Deserts of Desolation" blev bra minus lite halvtamt ljud. Vi släppte den genom Sverkers egna bolag Cadla Communication och ett annat bolag (från öst?) vid namn Guano Records (Guano betyder väl för övrigt fladdermusbajs? Fantastiskt).

Deserts of Desolation fick bra recensioner (bla. i svenska metaltidningen Close-Up) och vi i Diabolical fortsatte skriva musik - och letade större skivbolag.

År 2000 fick Diabolical skivkontrakt med italienska Scarlet Records. Vi hade äntligen skivkontrakt och nu skulle vi spela in fullängdsplatta! GAAAH! Så ca en månad efter studentexamen satte vi oss på tåget och åkte ner till Studio Underground i Västerås och hackade in debuten "Synergy". 10 låtar på 10 dagar. Herregud vad vi slet, dygnet runt. Men bra blev det!

Skivan släpptes i början av 2001 tror jag - och helt plötsligt fanns Diabolical med i tidningar som Rock Hard och Metal Hammer. Haha, jag ler fortfarande åt det hela då det ju faktiskt var tidningar som jag själv läst och betalat dyra pengar för redan sedan mellanstadiet.


Ja, det är jag med långfingret...

Men...vi kunde ju inte turnéra. För jag spelade både bas och trummor på skivan och vi hade ingen basist med i sättningen. Så vi fortsatte göra ny musik och talade rätt lätt om eventuella livespelningar.

Under vårsommaren 2001 fick vi erbjudande om att öppna för det större bandet Amon Amarth på Contan i Örebro. Ja, varför inte? Sverker lyckades få in Goth Gorgon (Jonas Berndt) från det kultförklarade blackmetalbandet Mörk Gryning som sessionbasist i Diabolical och plötsligt stod vi där på scenen. Grymt! Nu rullade tåget!

År 2001 gjorde vi lite strögigs, några Skandinavienturnéer (med band som Centinex och Hatesphere) och under juli månad gick vi in i Studio Underground igen för att sätta album nr 2: "A Thousand Deaths".

Andra fullängdsplattan hade 14 dagars budget och nu var vi mer självsäkra, hade ännu starkare låtar och ärligt talat: Bättre på att spela också. Skivan är min personliga favorit och speciellt låtar som "Children of the Mushroom Cloud", "Under My Skin" och "Demonic". Det hade hunnit bli år 2002 och nu släpptes skivan ut till de blodtörstiga recensenterna världen över. Betyg: Skitbra. Fan vad roligt det var!

Till följd av de båda fullängdsskivorna fick vi erbjudande om att hänga med på ett turnépaket som den tyska metaltidningen Rock Hard satt ihop. Det var Diabolical, Sins of Omission, Callendish Circle, Vomitory och Amon Amarth - en månad i europa. Sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt häftigt!

"A Thousand Deaths, Tour 2002"
(w/ AMON AMARTH, VOMITORY, CALLENISH CIRCLE and SINS OF OMISSION)

2002.04.26. Mechelen (BE) - Zaal Kakkewiet
2002.04.27. Trier (DE) - Exil
2002.04.28. Offenbach (DE) - Hafenbahn
2002.04.29. Essen (DE) - Zeche Carl
2002.04.30. Osnabrück (DE) - Westerwerk
2002.05.02. Haarlem (NL) - Patronat
2002.05.03. Rotterdam (NL) - Baroeg
2002.05.04. Hengelo (NL) - Metropool [cancelled]
2002.05.05. Tilburg (NL) - 013
2002.05.06. Hamburg (DE) - Marx
2002.05.07. Berlin (DE) - Knaack Club
2002.05.09. Brno (CZ) - Edison Garden
2002.05.10. Engelsdorf (DE) - Hellraiser
2002.05.11. Kallewerk (DE) - Bad Zalzungen
2002.05.12. Vienna (AT) - Arena [cancelled]
2002.05.13. Milano (IT) - Indian's Saloon
2002.05.14. Wil (CH) - Remise
2002.05.16. Barcelona (ES) - Mephisto
2002.05.17. Irun (ES) - Tunk
2002.05.18. Madrid (ES) - El-Grito
2002.05.19. Perpignan (FR) - Crock-More
2002.05.20. Amneville (FR) - After Club

Tyvärr började min tinnitus bli lite väl jobbig under slutet av turnén och när jag kom hem till Sverige där i slutet av maj funderade jag rejält på om jag skulle sluta spela. Inte bara sluta spela i Diabolical utan...sluta spela?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar