torsdag 12 augusti 2010

Fembot

De två senaste Robyn-plattorna är verkligen bra grejer. Med "de två senaste" så menar jag alltså "Robyn" från år 2005 (!!) och "Body Talk" (från 2010). Hon har (tillsammans med medlemmar från Teddybears) verkligen utvecklat ett rätt minimalistiskt men kaxigt sound som tilltalar mig.

"Robyn"-plattan var verkligen experimentell och långt ifrån "Do you really want me". Nu var det långfingrar, tunga beats och snygga texter. Och på nya skivan hör många av låtarna hemma på dansgolvet. Den är så pass skev och "fuck you" att jag ändå gillar plattan - ja, "ändå" då det faktiskt är få som gör riktigt blipblop:ig musik som ändå funkar där på den sönderklackade och spritkladdiga golvytan.

Såg SVT:s "Dom kallar oss artister" med Robyn på Youtube och uppmärksammade att dom jobbar i Logic. Bra grejer. När en mix är halvklar i studion tar man helt enkelt ut laptopen i bilen och kollar hur det låter i en vanlig crappy stereo. Smart drag. Iofs är väl referenslyssning i olika vanliga ljudsystem absolut inget ovanligt men ändå. Skönt att slippa bränna cd:s iaf:)

När jag spelade in Nanuh:s debutplatta "Scars" så lärde jag mig inte bara mer och mer om hur Reason funkade under själva skapelse- och inspelningsprocessen utan även monitorlyssning skedde på ett högst budget- och amatörmässigt plan:

Jag råkade gå ifrån datorn med mina AKG-lurar på huvudet. Bra där, Lars. Hörlursuttaget i datorn pajjade och likaså sladden till lurarna. Som tur är så gick det ju att köpa en ny sladd men ...nu gick det bara att lyssna på EN högtalare då hörlursuttaget hade pajjat. Så jag provlyssnade på skivan via EN högtalare i 100 år innan jag skaffade mig ett vettigt ljudkort. Att panorera vid mix var det alltså inte tal om på ett tag. Hahaha.

Dagens länk:

Propellerheads har en sida med diverse information om olika artisters Reason-favoritljud. Och vissa av artisterna har till och med varit schyssta nog att bjuda på några egna patchar. Botanisera och kolla om du hittar ngt nytt och roligt:

http://www.propellerheads.se/substance/patch-charts/

Dagens youtube:



Stulet, samplat eller lånat? Bra grejer är det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar