tisdag 24 augusti 2010

Reason 5 + Record 1.5

Under åren har jag använt en del olika inspelningsprogram hemma på kammaren. Självklart ville jag ha samma ljud som gick att få fram i stora, välutrustade (!) studios men...det var ju lite svårt till en början.

1997 började jag med Cubase, i början av 2000-talet smög jag lite i Propellerheads Reason 2.5 och 2004-2005 kröp jag på knäna med en dålig laptop och Mbox/Pro Tools.

I december 2007 införskaffade jag Reason 4. Ett fantastiskt program som verkligen lyfte mitt låtskrivande till högre höjder. Jag blev snabbt en Propellerhead-dyrkare och är idag näst intill besatt av denna fenomenala produkt. Ljuden är överlägsna, gränssnittet är lätt att förstå och inspirationen sinar aldrig iom att "the sky is the limit" när det kommer till vad man kan skapa i programmet.

Hela Nanuh-skivan (Scars) är skapad i Reason 4.

Nu, den 25:e augusti 2010, kommer Reason 5 tillsammans med uppgraderingen "1.5" till systerprogrammet Record (där man då kan spela in audio samt integrera Reason 5 på ett smidigt och enkelt sätt). Jag sitter på första raden och väntar otåligt på min Macbook Pro som givetvis ska få ta del av både nya Reason-versionen och Record.

Jag vet inte riktigt var jag ska köpa programmet men antingen blir det ifrån den lokala musikaffären i stan, från Propparnas hemsida eller från tysken (som kanske är billigast?).

Jag funderar även faktiskt på att köpa mig en Propellerheads-tshirt från Propteamet på http://www.propellerheads.se/. Ja, jag är en nörd och det får gärna synas då och då.

Nu har jag inte suttit i Record förut - men jag har hört, sett och läst mycket om systemet och uppgraderingen och jag förväntar mig inget annat än guld när jag väl lärt mig hur allt fungerar. Så det kan mycket väl bli en utfasning av Logic för mig i framtiden - även om vi kör Logic Pro 9 på Musikmakarna.

Tack Propellerheads för att ni finns. Det är pga er som jag överhuvudtaget har en musikkarriär utanför rockvärlden.

För övrigt gör Propellerheads sjukt roliga, intressanta och informativa produktfilmer. Här är en av mina favoriter:




Spana in resten av deras filmer och tutorials här: http://www.youtube.com/user/PropellerheadSW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar