fredag 27 augusti 2010

Spotify

Ingen musikblogg är fullkomlig utan att man nuddar, behandlar och kanske slår lite på Spotify-fenomenet.

Är du för eller emot?

Som vanlig musikkonsument är Spotify bland det bästa som hänt musikvärlden. Och jag hoppas att man kommer nå ut längre med programmet än till de få länder som fått tillgång till det idag. Se denna länk för mer specifikation gällande det geografiska begränsningsområdet: Var finns Spotify?

Jag menar, det mesta finns där på Spotify. Nya albumsläpp och gamla godingar. Jag har iofs bara gratisversionen och om jag förstått saken rätt så innehåller Premium-versionen ännu mer musik och i högre upplösning. Allt för bara 99:-/m (eller "Only 99 cronor per month" som reklamen hetsar om)! Jag har till och med slutat lyssna på mitt eget Itunes-bibliotek för "allt" finns ju där på Spotify! Iofs finns även mitt Itunes-bibliotek på Spotify tack vare senaste uppgraderingen men ja, ni förstår.

Även Nanuh finns på Spotify!:)

Slit och släng-tänket gällande musik har dock förstört branschen. Nu säger jag inte att det var bra när man stod där i skivbutiken och provlyssnade på skivor för 229:- Många köp blev stressiga iom att man inte orkade stå och lyssna igenom en hel skiva i affären och således ofta kom hem med en skiva som bara innehöll EN bra låt. Suck. 229 kronor för en. bra. låt! MEN iom att man som artist bara får 0.23 öre (ja, du läste rätt) per lyssning på Spotify blir det nästan löjligt. Finns det inget mellanting? NOLL komma 23! Det är alltså ingenting.

Men att Spotify iaf betalar ut NÅGOT till artisten är bättre än inget (Piratebay etc). Jag kan själv erkänna att jag tankat något så ena överjävulusiska genom åren. Kom igen, alla har gjort det. "Åh, bra band. Oj, hela diskografin! Den tar jag!". Pris? Noll kronor. Dock medförde detta hetstankade att de flesta av oss hade det mesta av de artister vi gillade (och ogillade) hemma på datorn - och låtarna blev mer digitala slitochsläng-saker än musikstycken. Inget skivomslag, ingen CD - bara en liten mp3 på 2-5 mb som man enkelt kan lyssna på, skicka vidare eller radera.

Ipred gjorde så att iaf jag slutade ladda hem skivor och film. Jag vet många som fortfarande sitter och tankar och ger fullständigt fan i lagen men...nä, det känns inte rätt att riskera att åka dit bara för att slippa betala för något som jag egentligen borde betala för. Så jag har börjat köpa filmer igen (DVD-samlingen växer som ogräs) men jag har INTE börjat köpa skivor iom Spotify. Moment 22?

Förr lade jag ner kanske 1000:-/m på skivor men de senaste 8 åren har det varit kanske 500:-/år (ja, jag köper alltså fortfarande vissa skivor men då ska det vara löjligt bra). Och jag har ständigt en lista i huvudet över skivor som jag BORDE köpa.

Oavsett mumbojumbo om dyra skivor, artistersättning, hur pass tillgänglig musiken är konsumenten etc så är det en sak som är klart: Det finns mycket musik där ute och jag jobbar hårt på att upptäcka nya (för mig) artister som utvecklar, tillför och modifierar. Spotify hjälper mig duktigt (och även Myspace trots värdelös ljudupplösning).

Som ni kanske märker är jag lite ambivalent gällande Spotify. Så jag sammanfattar med det uppenbara: Sjukt bra tjänst, värdelös ersättning. Dvs samma resonemang som hos alla andra artister.

Vad händer annars då? Jo jag har börjat på en låt åt en kvinnlig artist nere i mina gamla hemtrakter Linköping (eller ja, hon bor visst i Mjölby men...ja) och det kommer bli riktigt bra. Hon skickade en singer-songwriter-låt som inte riktigt gick hem i mina öron så jag bad om att enbart få ett rent sångspår. Och nu blir det Depeche Mode möter Kent möter Massive Attack av det hela istället. Sjukt roligt!
Mer om detta kommer snart!

Dagens länk går till Sveriges största, bästa och kanske mest överskattade band: Kent. Missförstå mig rätt, jag älskar Kent och framförallt skivan "Tillbaka till Samtiden" (som helt klart är en Top 10 för mig) men bandet kan på det stora hela släppa vilken skit dom vill och det säljer ändå guld på 2 sekunder.

Dagens youtube:



...är en musikvideo med det svenska bandet Crescendolls. Jag regisserade inspelningen och gjorde även post production (audio) på denna. Jag ingår i bolaget 1897 som gör musikvideos och detta är alltså en av de produktioner som vi gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar