tisdag 17 augusti 2010

Filmmusik

Alla har vi våra intressen - mitt är, som du som läsare kanske märkt, musik. Lyssna på, skapa, framföra. Ända sedan starten av min sk. "musik-karriär" har jag alltid föredragit att skriva/spela in låtar framför att spela live. Detta har absolut ingenting med nervositet att göra utan jag gillar den kreativa processen mer än att stå på en scen helt enkelt - även om att spela inför ett publikhav någonstans ute i Europa inte är helt fel det heller.

Har du läst några utav mina tidigare inlägg på den här bloggen har du kanske lagt märke till att jag lyssnade väldigt mycket på metal förr i tiden. Primärt Death Metal. Men med åren så har jag blivit väldigt allround (med mina mått mätt) och idag hittar jag musikinfluenser i allt möjligt även om jag ytterst sällan springer till hemmastudion för att kopiera ngn bra låt som precis dök upp på Spotify.

Jag tror att jag främst är influerad av "omedvetna influenser" och då snackar vi lite mer abstrakt musik - som t.ex. filmmusik. Herregud vad sjukt bra filmmusik det finns. Och herrejäklar vad DÅLIG filmmusik det finns.

Ett exempel på bra filmmusik: Se filmen "Crash" Mark Isham lyfter verkligen filmen - som redan utan musik ändå skulle ligga på min "Top 10".

Exempel på dålig filmmusik: Har du sett filmatiseringen av "Män som hatar kvinnor"? Kan vara det absolut mest klyschiga och tråkiga jag någonsin hört när det kommer till filmmusik. Blä!

Mer om filmmusik, influenser och duktiga musikskapare to come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar